Periode 1 - jaar 1


De introductieperiode bij het Da Vinci College Zorg-Welzijn

Welkom bij het Da Vinci College. Je hebt gekozen voor een beroepsopleiding. Natuurlijk heb je je al verdiept in de opleiding, voordat jij je keuze maakte. In de introductieperiode wordt je voorkennis uitgebreid. Weet je bijvoorbeeld al hoe de opleiding opgebouwd is? Of welke toetsen en examens je gaat maken? En weet jij welke beroepshouding belangrijk is om succesvol te zijn?

Naast je beroepshouding is je studiehouding erg belangrijk. Daarom maak je ook kennis met je medestudenten en docenten. Zij kunnen je namelijk ondersteunen tijdens je studie. Het is belangrijk dat je goed kunt samenwerken, dat je een zogenaamde ‘teamspeler’ bent. Ook ‘nieuwsgierigheid’, ‘ondernemend zijn’ en ‘gastvrij zijn’ vinden we binnen de school belangrijk. Dat zijn dus allemaal onderwerpen die je al snel tegenkomt in het programma

Hoofddoelen van de eerste (introductie)periode

Je:

  1. maakt kennis met je opleiding en het werkveld waarvoor jij opgeleid wordt.
  2. presenteert je beeld van de opleiding en het beroep. Jij concludeert (in overleg met ouders en op advies van het opleidingsteam) of dit past bij jouw keuze voor de opleiding.
  3. maakt kennis met elkaar en je nieuwe omgeving d.m.v. een speurtocht.
  4. kent de wederzijdse verwachtingen met betrekking tot je (professionele) beroeps- en studiehouding.
  5. maakt leerdoelen en je kan een planning maken
  6. krijgt inzicht in je eigen leefstijl
  7. krijgt inzicht in je eigen executieve functies 
  8. krijgt uitleg over hoe je een dossier kan opbouwen en je start met het opbouwen van je persoonlijke dossier.
  9. hebt kennis gemaakt met de verschillende systemen/programma’s die binnen het Da Vinci College gebruikt worden.
  10. hebt kennis genomen van wat nodig is om samen te werken en hoe jij samenwerking kunt gebruiken binnen je eigen leerproces.
  11. hebt zorg voor jezelf, anderen en je omgeving en gaat respectvol om met mensen, materialen en middelen.
  12. organiseert samen met je klasgenoten een informatieavond voor ouder(s)/verzorger(s)/belangstellenden over je opleiding en beroepsbeeld (niet voor elke opleiding relevant).
  13. laat zien te weten wat het betekent om een visitekaartje/ambassadeur te zijn van zichzelf, de opleiding, het beroep en het Da Vinci college.
  14. evalueert op je leerproces op school en op de BPV
  15. reflecteert op de introductieperiode met behulp van een reflectieverslag ('Hoor ik hier thuis').
  16. bereid je eerste studievoortgangsgesprek voor en voert dit gesprek met je begeleider (je reflectieverslag is hier onderdeel van).
  17. krijgt je eerste studieadvies.

Programma periode 1, de introductieperiode

De introductieperiode start met drie dagen die helemaal in het teken van introductie staan. Je maakt kennis met je medestudenten, docenten, je opleiding, je beroep en de school. Natuurlijk stopt de introductie niet na deze drie dagen. Introductie is de hele eerste periode een belangrijk onderdeel van ‘LOB’.

Klik hier voor de checklist van activiteiten tijdens de eerste (introductie)periode van je opleiding. Heb je alle activiteiten doorlopen? je kunt het controleren met de checklist die in week 1 staat.


Thema 
(en Loopbaancompetentie)
Leeractiviteiten
Mogelijke leermiddelen
Introductie
  • Kwaliteitenreflectie
  • Motievenreflectie
  • Loopbaansturing
  • Kennismaken met klasgenoten, begeleider(s) d.m.v. kennismakingsbrief/ handleiding en kennismakingskleurplaat, het docententeam en front-office medewerkers.
  • Kennismaken met elkaar en je nieuwe omgeving d.m.v. een speurtocht.
  • Kennismaken met opleiding en beroep.
  • Kennismaken met locatie(s).
  • Veiligheidsvoorschriften en ontruiming.
  • Niveautesten Nederlands en Rekenen (door vakdocent).
  • Rooster en ziekmelden.
Wat doe ik?
  • Loopbaansturing
  • Kennismaken met opleiding/het kwalificatiedossier.
  • Wat is LOB?
  • Wederzijdse verwachtingen en verantwoordelijkheden (groepsregels) PBS.
  • Normen voor online onderwijs 
  • Tips over effectief en actief studeren (plannen van je studie, aantekeningen maken, woordenboekje maken, hulp vragen, samenwerken).
  • Gedrag op sociale media (mediacode).
  • LOB-competenties, formulier studievoortgangsgesprek, succesdossier.
Wat is mijn leefstijl?
  • Ga naar
  •  en log in met je schoolaccount
  • Maak de test die bestaat uit 14 topics 
  • Wat heb je over jezelf geleerd door het maken van deze test?
  • Tot welke inzichten heeft dit geleid?
  • Wat neem je mee in de beroepspraktijk n.a.v. deze test?
  • Zou je deze test een ander aanraden? Waarom wel of niet?


  • Alleen voor docenten; zie de inloggegevens voor het docentenaccount TestJeLeefstijl en de kant en klare LessonUp les op de SharePoint pagina Gezonde School.
Plannen kun je leren
  • Loopbaansturing
  • Persoonlijke (huis)werkplanning maken met behulp van het 'Overzicht schema', 'Planning' en 'weekplanner'. 
  • Werken met een Persoonlijk Ontwikkelingsplan (POP) of WISH en het formuleren van SMART-doelstellingen.
  • Hoe maak ik een leerdoel?
Oriëntatie op het beroep
  • Werkexploratie


  • Uitvoeren van een werkveldonderzoek.
  • Voorbereiden informatieavond (aangepaste corona-opdracht). Niet voor elke opleiding relevant.
  • Uitleg over schrijven van reflectieverslag 'Hoor ik hier thuis?'.
  • Je evalueert op je leerproces op school en op de BPV



Plannen kun je leren
  • Loopbaansturing
  • Executieve functies zelftest (hoe leer ik?)
  • Persoonlijke (huis)werkplanning.
  • Welke toetsen en hoe bereid je je voor?
  • Voorbereiden informatieavond.
Wie ben ik in de groep?
  • Kwaliteitenreflectie 
  • Motievenreflectie
  • Complimentenharmonica.
  • Complimentendouche.
  • Voorbereiden informatieavond.
  • Pestprotocol.
  • Digitale kletspot
  • Teambuilding. Opdracht Ballonvaartavontuur 
Voorbereiding op studievoortgangsgesprek
  • Loopbaansturing
  • Netwerken
  • Terug- en vooruitblik lesperiode.
  • Invullen en mailen van de zelfscan (formulier studievoortgangsgesprek).
  • Hoe bouw ik een dossier op en hoe kan ik het geordend houden?
  • Opdrachtenserie Netwerken
  • Reflectieverslag 'Hoor ik hier thuis?': stand van zaken.
  • Reminder burgerschapsdossier. Wat is de stand van zaken?
Studievoortgangsgesprek
  • Loopbaansturing
  • Individuele gesprekken (inclusief dossier) en registratie in je studentenportaal.
  • Eventuele vervolgacties/-afspraken (servicecentrum).
  • Dossier
  • Studentenportaal 






























Klik hier om naar de hoofdpagina van leerjaar 1 te gaan


Naar boven
/var/www/bib-breedopleidengw-davinci.learningmatters.nl