Periode 2 - jaar 1

Eigen regie kun je leren

In deze periode staat het oefenen met 'eigen regie pakken' centraal. 

Hoofddoelen van periode 2 (leerjaar 1)

Je:

  1. oefent met studie- en planningsvaardigheden.
  2. hebt een planning (POP, studieplanning).
  3. Je ontdekt je talenten.
  4. Je ontdekt je kernkwadranten.
  5. Je kan een werkdag (BPV) uitbeelden en nadenken over je ideale baan. 
  6. verdiept je in het groepsproces van jouw LOB-groep.
  7. bereid je voor op de beroepspraktijkvorming (BPV). Zie hiervoor ook deze informatie van het LOB-expertisecentrum over 'Stagerijp zijn'.
  8. bereid je studievoortgangsgesprek voor en voert dit gesprek met je begeleider.
  9. krijgt een studieadvies.

Programma studieloopbaanbegeleiding voor deze periode

Thema 
(en Loopbaancompetentie)
Leeractiviteiten
Mogelijke leermiddelen
Start nieuwe periode: terug- en vooruitblik
  • Loopbaansturing
  • Terugblik/evaluatie vorige lesperiode.
  • Start van een nieuwe lesperiode: wat staat er deze periode in het opleidingsprogramma? Toetsplan bekijken 
  • Planning maken
  • Opdracht Gereedschapskoffer voor een goed gevoel 
  • Nabespreking voortgangsvergadering individuele studenten.
Zelfregulering
  • Loopbaansturing
  • Uitleg over zelfregulering
  • Eigen talenten ontdekken door middel van de opdrachten 'Het talenteninterview' en de 'Talentencirkel' 
  • Zie voor meer opdrachten het loopbaanmagazijn ‘Ontdek je talent’.
Reflecteren
  • Loopbaansturing
  • Hoe schrijf je een (reflectie)verslag? Welke vaardigheden heb je hiervoor nodig? Hoe reflecteer jij?
  • Opdracht Reflecteren op de begeleiding
  • Opdracht Betekenis geven aan ervaringen
Kernkwadranten
  • Loopbaansturing
  • Speel het Kwaliteitenspel 
  • Ontdek je kernkwadranten. Wat zijn je kwaliteiten, valkuilen, allergie en je uitdaging? 
Voor het goede doel
  • Kwaliteitenreflectie
  • Motievenreflectie
  • Kies een goed doel (bijvoorbeeld Serious Request, Sinterklaashuis) en bespreek in de klas hoe jullie een bijdrage gaan leveren.
  • Check of je goede doel wel een keurmerk heeft.
  • Uitwerken en uitvoeren van activiteit(en) ten behoeve van het gekozen goede doel.


Samenwerken in de groep (groepsdynamica)
  • Kwaliteitenreflectie
Ontdek je werkplek: voorbereiding op de BPV
  • Werkexploratie
  • Uitleg over de BPV, procedures, de gesprekscyclus, stageadres/OnStage, opdrachten, BPV-gids, kennismaken met/op je stageadres.
  • Keuzeopdracht uit de oriëntatiefase van ‘Ontdek je werkplek’.
  • Opdracht 'Wat is mijn ideale baan?'
Voorbereiding op de BPV
  • Kwaliteitenreflectie
  • Keuzeopdracht uit de oriëntatiefase van ‘Ontdek je werkplek’.
  • Opdracht 'Een werkdag uitgebeeld'
  • VOG wat is dat? uitleg over de verklaring omtrent gedrag, wanneer je wel/niet in aanmerking komt.
Voorbereiding op studievoortgangsgesprek
  • Loopbaansturing
  • Terug- en vooruitblik lesperiode.
  • Invullen en mailen van de zelfscan (formulier studievoortgangsgesprek).
  • Opbouwen en ordenen van dossier.
  • Reminder burgerschapsdossier. Wat is de stand van zaken?
  • Zie periode 1
Studievoortgangsgesprek
  • Loopbaansturing
  • Individuele gesprekken (inclusief loopbaandossier) en registratie in je studentenportaal. 
  • Eventuele vervolgacties/-afspraken (servicecentrum).
  • Dossier
  • Studentenportaal 






























Klik hier om naar de hoofdpagina van leerjaar 1 te gaan

Naar boven
/var/www/bib-breedopleidengw-davinci.learningmatters.nl