Periode 9-leerjaar 3


Verder de diepte in.

In deze periode ga je verder de diepte in. Wat je doet op je stage, bij de opleiding en binnen SLB wordt steeds moeilijker. Je gaat steeds meer uitpluizen wat de achtergrond is van alles wat je tegenkomt. 

Hoofddoelen van periode 9 (leerjaar 3)

Je:

  1. kan een presentatie geven over je loopbaancompetenties die je in de afgelopen jaren hebt ontwikkeld met behulp van je succesdossier
  2. verbreedt en verdiept je studievaardigheden.
  3. kent je sterke en zwakke executieve functies en je kan deze verbeteren dmv effectieve tools
  4. staat stil bij het thema financiële gezondheid (TestJeLeefstijl) 
  5. krijgt inzicht in je slaapgewoonte 
  6. voert (voornamelijk) de regie over je eigen studievoortgang.
  7. bereid je studievoortgangsgesprek voor en voert dit gesprek met je begeleider.
  8. krijgt een studieadvies.

Programma studieloopbaanbegeleiding voor deze periode

Lesweek
Thema 
(en Loopbaancompetentie)
Leeractiviteiten
Mogelijke leermiddelen
1
Start nieuwe periode: terug- en vooruitblik
  • Loopbaansturing
  • loopbaanoriëntatie en –ontwikkeling (reflectie op capaciteiten/motieven,
    werkexploratie, loopbaansturing en netwerken)
  • Terugblik/evaluatie vorige lesperiode.
  • Start van een nieuwe lesperiode: wat staat er deze periode in het opleidingsprogramma? Welke toetsen ga je doen?
  • Uitleg (herhaling) presentatie succesdossier. De student heeft tijdens de opleiding een dossier opgebouwd en/of bewust gewerkt aan de verschillende loopbaancompetenties. 
  • Presentaties plannen lesweek 5 en 9 (Niet van toepassing voor leerjaar 4 VP)







2
Beroepspraktijkvorming
  • Werkexploratie
  • Hoe gaat het op stage? Welke ervaringen wil je delen met je klasgenoten?
  • Is BPV-administratie (POK) op orde?
  • POP en PAP.
  • Bespreken van BPV-opdrachten en/of examens.
3
Organisatie van je studie
  • Loopbaansturing
  • Zie tegel 'Executieve functies' 
  • Keuzeopdracht uit de ontwikkelingsfase van ‘Ontdek je werkplek’.
  • Welke toetsen/examens heb je opgenomen in je planning?
4
Reflecteren
  • Werkexploratie
  • Keuzeopdracht uit de ontwikkelingsfase van ‘Ontdek je werkplek’.
  • STARRT-methode gebruiken voor het betekenis geven aan ervaringen.
  • STRAK(T)-methode gebruiken voor het verantwoorden van keuzes.

5
Intervisie
  • Motievenreflectie
  • Kwaliteitenreflectie
  • Uitleg over diverse intervisiemethodieken.
  • Uitvoeren van intervisie.
  • Succesdossier presenteren (Niet van toepassing voor leerjaar 4 VP)
6
Samenwerken in de groep (groepsdynamica)
  • Motievenreflectie
  • Kwaliteitenreflectie
  • De kleuren van de Caluwe. Welke kleur heb jij?
7

TestJeLeefstijl (Gezonde School)
  • Thema Slapen 



8
Organisatie van je studie
  • Loopbaansturing


TestJeLeefstijl (Gezonde School)
  • Thema Financiële gezondheid (Geld)
  • Persoonlijke (huis)werkplanning.
  • Stand van zaken (BPV-)opdrachten en/of examens.


  • Gastlessen Geld (Schuldhulpmaatjes/R-newt) SharePoint pagina


  • Gastles Geld (R-newt)
    De training 18+ geeft antwoord op belangrijke vragen: ‘Ik word 18. Wat verandert er voor mij? Waar moet ik vanaf nu rekening mee houden? Wat ga ik betalen? Waar moet ik op voorbereid zijn? Hoe kan ik verantwoord zelfstandig worden?’ 
9
Voorbereiding op studievoortgangsgesprek
  • Loopbaansturing
  • Terug- en vooruitblik lesperiode.
  • Invullen en mailen van de zelfscan (formulier studievoortgangsgesprek).
  • Loopbaan-dossier presenteren (Niet van toepassing voor leerjaar 4 VP)
  • Reminder burgerschapsdossier. Wat is de stand van zaken?
  • Dossier
  • Burgerschapsdossier
10
Studievoortgangsgesprek
  • Loopbaansturing
  • Individuele gesprekken (inclusief dossier) en registratie in je  studentenportaal. 
  • Eventuele vervolgacties/-afspraken (servicecentrum).
  • Dossier
  • Studentenportaal


Klik hier om terug te keren naar de hoofdpagina van leerjaar 3

Naar boven
/var/www/bib-breedopleidengw-davinci.learningmatters.nl