Periode 15 - leerjaar 4

Verwachtingsmanagement, op naar het diploma!

Hoe raar het ook klinkt, dit is de periode voor verwachtingsmanagement. Zit een diploma erin? Is het binnen de tijd die je hebt (nog) haalbaar? Of moet jij je opleiding gaan verlengen? Om te kunnen diplomeren is er organisatorisch een keiharde tijdslijn. Dat komt omdat allerlei processen achter de schermen en onder water allemaal samenhangen en er veel verschillende mensen bij betrokken zijn. Gestelde deadlines niet halen heeft gevolgen. Je maakt in deze periode afspraken over afronding van je opleiding en verdiept je ook in je doorstroommogelijkheden. 

Hoofddoelen van periode 15 (verpleegkunde)

Je:

  1. weet wat er nodig is voor het behalen van je diploma en je hebt een realistisch beeld van de haalbaarheid daarvan.
  2. maakt concrete afspraken over je afrondende activiteiten.
  3. verdiept je in doorstroommogelijkheden.
  4. bereid je studievoortgangsgesprek voor en voert dit gesprek met je studieloopbaanbegeleider.
  5. krijgt een studieadvies.

Programma studieloopbaanbegeleiding voor deze periode

Lesweek Thema 
(en Loopbaancompetentie)
Leeractiviteiten Mogelijke leermiddelen
1 Start nieuwe periode: terug- en vooruitblik
  • Loopbaansturing
  • Terugblik/evaluatie vorige lesperiode.
  • Start van een nieuwe lesperiode: wat staat er deze periode in het opleidingsprogramma? Welke toetsen/examens ga je doen?
  • Nabespreking voortgangsvergadering individuele studenten.
2 Beroepspraktijkvorming
  • Werkexploratie
  • Non-verbaal, je weet niet half wat je zegt... Oefeningen m.b.t. lichaamstaal en het effect daarvan in de bpv.
  • Hoe gaat het op stage? Welke ervaringen wil je delen met je klasgenoten?
  • Monitoring van de voortgang in (BPV-)opdrachten en/of examens.
3 Organisatie van je studie
  • Loopbaansturing
  • Welke toetsen heb je opgenomen in je planning?
  • Welke examens heb je opgenomen in je planning?
  • Examenplanning
  • POP
4 Reflecteren
  • Werkexploratie
  • Opdracht uit de afrondings- en vervolgfase van ‘In gesprek met’: ‘Wie zou je aannemen als collega en waarom?’.
5 Intervisie
  • Motievenreflectie
  • Kwaliteitenreflectie
  • Uitleg over diverse intervisiemethodieken.
  • Uitvoeren van intervisie.
6 Samenwerken in de groep (groepsdynamica)
  • Motievenreflectie
  • Kwaliteitenreflectie
  • Opdracht uit de afrondings- en vervolgfase van ‘Zelf aan zet’: ‘De fiets’.
7 Organisatie van je studie
  • Loopbaansturing
  • Persoonlijke (huis)werkplanning.
  • Stand van zaken (BPV-)opdrachten en/of examens.
  • Plannen om door te gaan naar het hbo? Maak een lob-cv
  • POP
  • examenplanning
  • Lob-CV, info van de Hoogeschool Rotterdam of LOB-CV
8 Leven lang leren en regie
  • Werkexploratie
  • Loopbaansturing
  • Wat ga jij na je opleiding doen?
  • Hoe blijf je leven lang leren?
  • Doorgaan naar het hbo? Denk dan aan het lob-CV
9 Voorbereiding op studievoortgangsgesprek
  • Loopbaansturing
  • Terug- en vooruitblik lesperiode.
  • Invullen en mailen van de zelfscan (formulier studievoortgangsgesprek).
  • Opbouwen en ordenen van dossier.
  • formulier voortgangsgesprek
10 Studievoortgangsgesprek
  • Loopbaansturing
  • Individuele gesprekken (inclusief dossier) en registratie in je studentenportaal. 
  • Eventuele vervolgacties/-afspraken (servicecentrum).
  • Dossier
  • Studentenportaal

Klik hier om terug te keren naar de hoofdpagina van leerjaar 4



Naar boven
/var/www/bib-breedopleidengw-davinci.learningmatters.nl