Digitale geletterdheid

Inleiding

Bij het vak digitale geletterdheid ga je aan de slag met je eigen digitale geletterdheid maar je gaat ook onderzoeken wat de relatie is met je toekomstige beroep.

In jullie beroepscontext is veel veranderd de laatste jaren en deze zal ook blijven veranderen. Wat gaat technologie allemaal mogelijk maken? Of juist moeilijker in het begeleiden/verzorgen van jullie doelgroep?

Digitale geletterdheid is een actueel thema, hoe kan dit terug komen in jouw beroep? Hieronder enkele voorbeelden:

  • Kinderen binnen het onderwijs of de BSO met een smartphone, digitaal pesten.
  • Leerlingen die verslagen moeten uitwerken of werken met Snappets (soort IPad)
  • Ouderen die leren werken met smart technology, hoe kun je deze begeleiden?
  • Cliënten die echt en nep-nieuws niet kunnen onderscheiden of phishing mails ontvangen. Waar kunnen zij dit aan herkennen?
  • Binnen een verpleeghuis is allemaal nieuwe apparatuur? Maar hoe moet deze worden geprogrammeerd?
  • Patiënten die veel zelf gaan uitzoeken op internet welke aandoening ze hebben? Welke sites zijn wel geschikt?
  • Er is een nieuw systeem waarmee patiënten online afspraken kunnen maken en een patiënt wil een instructie? Hoe pak je dit het beste aan?

Digitale geletterdheid is een basis die iedereen nodig heeft om straks zijn of haar beroep goed te kunnen uitoefenen. Digitale geletterdheid is de combinatie van vier verschillende vaardigheden, waar je aan gaat werken:

  • ICT-basisvaardigheden; met name: de instrumentele vaardigheden (‘knoppendrukken’), zoals omgaan met standaard- software.
  • Informatievaardigheden;  het kunnen zoeken, selecteren, verwerken en toepassen van relevante informatie.
  • Mediawijsheid; datgene wat nodig is om bewust, kritisch en actief te kunnen functioneren in de huidige gemedialiseerde– wereld.
  • Computational thinking; Computational thinking is een denkvaardigheid die je in staat stelt de principes van de digitale technologie te begrijpen, waardoor je in staat bent ontwikkelingen in de omgeving een betekenis te geven en te anticiperen op veranderingen.

Leerdoelen

Leerdoelen: 

Aan het einde van de de lessenserie:

  • Eigen digitale geletterdheid: 
    • heb je de eigen competenties op het gebied van digitale geletterdheid onderzocht. 
    • heb je basisvaardigheden m.b.t. digitale geletterdheid; 
  • Digitale geletterdheid en eigen opleiding; 
    • benoem je wat de meerwaarde is van digitaal geletterd zijn voor het volgen van je huidige opleiding. 
  • Digitale geletterdheid in relatie tot je toekomstige beroep;
    • heb je de relatie tussen digitale geletterdheid en je toekomstige beroep onderzocht;
  • Digitale geletterdheid en het begeleiden van de toekomstige doelgroep:
    • leg je uit hoe digitale geletterdheid (kan) toegepast worden in het begeleiden van de toekomstige doelgroep. 

Toetsing

Per week lever je lesopdrachten in bij de docent via It's Learning (overleg hierover met je docent. De docent beoordeeld uiteindelijk je groei op het gebied van digitale geletterdheid aan de hand van de beoordelingsrubric digitale geletterdheid. 

BEOORDELINGSRUBRIC DIGITALE GELETTERDHEID.docx

Lessen


Naar boven
/var/www/bib-breedopleidengw-davinci.learningmatters.nl